ABD GRÖNLAND İÇİN İLK ADIMI ATTI! SATIN ALMA GÖRÜŞMELERİ BAŞLADI, AB’DEN SERT MESAJ
ABD’nin Grönland’ı satın alma planı resmen masaya geldi. Washington–Kopenhag hattında ilk temaslar yapılırken, Avrupa Birliği’nden “Grönland bize güvenebilir” mesajı geldi.
ABD Grönland’ı satın almak için ilk hamleyi yaptı ve bu adım uluslararası dengeleri yeniden tartışmaya açtı. Beyaz Saray, ABD ile Danimarka arasında Grönland’ın geleceğine ilişkin ilk toplantının gerçekleştirildiğini duyurdu. Görüşmelerin ardından Avrupa Birliği’nden gelen açıklama ise sürecin yalnızca iki ülkeyi değil, tüm Arktik güvenliğini ilgilendirdiğini ortaya koydu.
Beyaz Saray Sözcüsü Karoline Leavitt, Başkan Yardımcısı JD Vance ile Danimarkalı yetkililer arasında yapılan toplantının “oldukça verimli” geçtiğini açıkladı. Tarafların, Grönland’ın ABD’ye katılması ihtimalini ele almak üzere bir çalışma grubu kurulması konusunda uzlaştığı belirtildi. Bu grubun 2 ila 3 haftada bir teknik görüşmeler yapacağı kaydedildi.
ABD Başkanı Donald Trump’ın Grönland’ı, Amerikan ulusal güvenliği açısından stratejik bir öncelik olarak gördüğü vurgulandı. Washington yönetimi, bölgenin özellikle Arktik güvenliği ve savunma altyapısı açısından kritik konumda olduğunu savunuyor.
Gelişmelere Avrupa Birliği’nden gecikmeden yanıt geldi. AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, Grönland’ın güvenliğinin yalnızca NATO’nun değil, AB’nin de temel gündem maddelerinden biri olduğunu söyledi. Von der Leyen, “Grönland siyasi, ekonomik ve mali olarak bize güvenebilir” diyerek, AB’nin bölgeye yönelik yatırım ve desteğini artırma kararlılığını vurguladı.
ABD’nin hamlesi, Arktik’te yeni bir diplomatik sürecin kapısını aralarken, önümüzdeki haftalarda yapılacak görüşmeler yakından izlenecek.