EMEKLİLİKTE “ALTIN DOKUNUŞ” DÖNEMİ BİTTİ: SON 7 YIL AVANTAJI 2008 SONRASI İÇİN TARİH OLDU
Emeklilik planı yapan milyonlar için kritik değişiklik devrede. 2008 sonrası sigortalılar artık son 7 yıl kuralından yararlanamayacak; emeklilik statüsü tüm çalışma hayatına göre belirlenecek.
Emeklilik sisteminde uzun süredir uygulanan ve kamuoyunda “altın dokunuş” olarak bilinen avantajlı yöntem, 2008 sonrası sigortalılar için sona erdi. Emeklilikte son 7 yıl avantajı, artık yeni sigortalılar açısından geçerli değil. Bu değişiklik, özellikle emekliliğe kısa süre kala statü değiştirerek daha düşük primle aylık bağlatmayı planlayan çalışanları doğrudan etkiliyor.
SON 7 YIL KURALI NASIL İŞLİYORDU?
Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) çatısı altında yer alan 4/1-a (SSK), Bağ-Kur ve Emekli Sandığı statüleri teknik olarak birleşmiş olsa da emeklilik şartları hâlâ farklılık gösteriyor. Özellikle prim gün sayısı bakımından SSK, Bağ-Kur’a kıyasla yaklaşık 1.800 ila 2.000 gün daha az prim gerektiriyor.
Bu nedenle geçmişte birçok çalışan, emekliliğe son 3,5 yıl kala (1.260 gün) SSK’lı bir işe girerek daha avantajlı koşullarla emekli olabiliyordu. “Son 7 yıl” olarak bilinen uygulamaya göre, son 2.520 gün içinde hangi statüde daha fazla prim ödenmişse emeklilik o statü üzerinden hesaplanıyordu.
2008 SONRASI İÇİN YENİ DÖNEM
2008’de yapılan sosyal güvenlik reformu sonrası ilk kez sigortalı olanlar için sistem değişti. Artık emeklilik statüsü belirlenirken son yıllar değil, tüm çalışma hayatındaki ağırlıklı sigorta kolu esas alınıyor.
Örneğin çalışma yaşamının büyük bölümünü Bağ-Kur’lu geçiren bir kişi, emekliliğine birkaç yıl kala SSK’lı olsa bile çoğunluk Bağ-Kur’da ise emeklilik şartlarını Bağ-Kur’a göre tamamlamak zorunda kalacak. Bu da erkek sigortalılar için 9.000 prim günü şartının devreye girmesi anlamına geliyor.
2008 ÖNCESİNE HAK DEVAM EDİYOR
2008’den önce sigorta girişi bulunanlar için ise “son 7 yıl” kuralı uygulanmaya devam ediyor. Bu kişiler, son 2.520 gün içinde en az 1.260 günü hangi statüde geçirmişse o statüden emekli olabiliyor.
Dolayısıyla sistem ikiye ayrılmış durumda:
2008 öncesi sigortalılar için eski kural geçerli.
2008 sonrası sigortalılar için tüm çalışma hayatı belirleyici.
EMEKLİLİK PLANLARI YENİDEN HESAPLANACAK
Yeni uygulama, özellikle Bağ-Kur geçmişi bulunan ve ilerleyen yıllarda SSK’ya geçerek daha az primle emekli olmayı planlayan çalışanları yakından ilgilendiriyor. Uzmanlara göre, sigortalıların bundan sonraki süreçte prim gün sayısı ve statü dağılımını çok daha dikkatli planlaması gerekecek.
Emeklilikte “altın dokunuş” olarak anılan formülün sona ermesi, milyonlarca kişinin emeklilik hesabını yeniden yapmasına yol açacak gibi görünüyor. Sistemin detaylarını bilmek, ileride yaşanabilecek hak kayıplarının önüne geçmek açısından kritik önem taşıyor.